Een inspirerende en praktijkgerichte visie op kind en creativiteit.




Creativiteit lijkt een soort toverwoord. Maar het is ook een vaag begrip en het borrelt niet zomaar op. Om creativiteit uit te lokken is het goed om het idee los te laten kinderen altijd iets te moeten leren. Kinderen zijn van nature onderzoekers en hebben allemaal eigen interesses. Als hun nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd, kunnen ze in een flow komen. Dat betekent dat ze volledig opgaan in wat ze maken of onderzoeken. Deze hoge concentratie heeft effect op hun persoonlijke groei en ontwikkeling van de hersenen.

Een kernpunt van de trainingen en workshops van Atelier in een koffer is de rol van de volwassene bij creatieve processen van kinderen. Het is belangrijk dat volwassenen zich terughoudend opstellen om het creatieve proces niet te verstoren. Kinderen hebben volwassenen nodig, niet als beoordelaars, maar als gelijkwaardige begeleiders met veel kennis. Gelijkwaardig is niet hetzelfde als gelijk zijn, maar het betekent respect hebben voor het anders zijn.

Atelier in een koffer heeft haalbaarheid als doel zodat regelmatig creatief werken met kinderen ook echt mogelijk is. De basis hiervan is tekenen en schilderen en het werken met eenvoudig materiaal dat uitdaagt tot ontdekken.
Met de atelierkoffer is het mogelijk om op kleine schaal parallel verschillende technieken of materialen aan te bieden. Daarmee krijgt iedereen de kans om op zijn eigen niveau in te stappen en zijn eigen beeldtaal te ontwikkelen. Door kinderen inhoudelijk hun eigen keuzes te laten maken ontwikkelen ze een actieve nieuwsgierige houding.

Inspiratiebronnen voor de visie van Atelier in een koffer zijn op pedagogisch gebied het gedachtegoed van de Deense pedagoog J. Juul en Geweldvrije Communicatie van M. Rosenberg. Deze kenmerken zich door een respectvolle en gelijkwaardige benadering van kinderen. De praktische werkwijze is onder andere ge├»nspireerd op kunst-pedagogische projecten in Berlijn, het Arno Stern atelier in Parijs, Taaldrukken uit Amsterdam en het gedachtegoed van Reggio Emilia in Itali├ź.

  • Chaos


  • Themavrij, leren ze dan wel iets?